ZalogujUzytkownik Haslo
Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie    
Rejestracja
Rejestracja
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości

Nauka gry na keyboardzie w Częstochowie Nauka gry na pianinie w Częstochowie Nauka gry na saksofonie w Częstochowie

Poleć to, co sprawdzone i najlepsze Masz inne doświadczenia? Wystaw odpowiednią rekomendacje.
Forum Moja Rekomendacja Strona Główna » Luźne rozmowy na każdy temat

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymon



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 226

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 12:09    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Galeria prac plastyków www.plastycy.eu powstała z myślą o prężnych ośrodkach kultury, stowarzyszeniach, formach pozaszkolnych oraz wszystkich innych instytucjach, które wspierają edukację kulturalną dzieci, młodzieży i twórczość amatorską.

Od wielu lat realizowane są w Polsce bardzo dobre projekty promujące uzdolnione plastycznie dzieci i młodzież, również twórczość amatorska znajduje swoje miejsce w tych projektach. Jednak nie zawsze animatorzy kultury, organizatorzy konkursów i wystaw mogą sfinansować ciekawe i wartościowe pomysły ponieważ borykają się na co dzień z problemami finansowymi. Nie często sponsorzy angażują się w tego rodzaju pomysły a środki przeznaczone na realizacje są drastycznie mniejsze.

Dobry przykład dał organizator Ogólnopolskich Konkursów "Twórczość Plastyczna Inspirowana Muzyką Dawną" czyli Kaliskie Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży "Schola Cantorum" które zdobyte środki finansowe ze sprzedanych prac przeznacza na edukację kulturalną dzieci i młodzieży.

Ten ciekawy projekt powinien zainteresować wszystkich, którym nie obce są realia polskiej kultury.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomasz



Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 413

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 12:47    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Malarstwo
Malarstwo to jedna z gałęzi sztuk plastycznych, w której na płótnie lub innym podłożu (takim jak papier, drewno, szkło, laka czy beton) umieszcza się barwy. W sztuce słowo "malarstwo" (bądź "malowanie") może oznaczać również całość czynności, takich jak szkic, kompozycja i malowanie, którym dany artysta malarz oddaje się w procesie twórczego wyrażania konkretnego zamierzenia artystycznego.
Malarstwo ukazuje różnorodność zamierzeń twórczych artystów. Przykładowo, malarstwo naturalistyczne, gdzie przedmiot zainteresowań autora odwzorowany jest bardzo realistycznie (jak w przypadku martwej natury bądź malarstwa pejzażowego), różni się od malarstwa fotograficznego czy abstrakcyjnego, tak samo jak dzieła malarskie różnić się mogą wydźwiękiem symbolicznym, emocjonalnym, politycznym, czy zawartością narracyjną. W wielu dziełach w historii malarstwa widać dominację treści duchowych i religijnych, od malowideł na ceramice przedstawiających postacie mitologiczne, po sceny biblijne, takie jak te przedstawione na ścianach i sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej, czy obrazy przedstawiające ciało ludzkie jako obiekt posiadający znaczenie religijne.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomasz



Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 413

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 12:49    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Wprowadzenie do malarstwa
Podstawą procesu malarskiego jest postrzeganie i odwzorowanie natężenia światła. Każdy punkt przestrzeni cechuje inny stopień natężenia światła, co na obrazie można przedstawić za pomocą bieli, czerni i wszelkich pośrednich odcieni szarości. W praktyce malarze podkreślają kształty przedmiotów umieszczając obok siebie na obrazie powierzchnie cechujące się różnym natężeniem, a dzięki zestawieniu określonych barw (o równym nasyceniu) mogą przedstawić kształty symboliczne. Istnieje różnica pomiędzy podstawowymi środkami, którymi posługuje się malarstwo, a tym, jakie pojęcia malarstwo organizują, jak na przykład określone rodzaje kształtów geometrycznych, różne kąty ujęcia i organizacja przedstawionej sceny (perspektywa), a także treści symboliczne. Dla przykładu, malarz, obserwując białą ścianę, postrzega obszary o różnym natężeniu światła, na które wpływają cienie i odbicia rzucane przez przedmioty znajdujące się w pobliżu obiektu, ale jest równocześnie świadomy, że nawet w zupełnej ciemności ściana pozostanie ścianą białą. Podobnymi abstrakcyjnymi kategoriami posługuje się rysunek techniczny, gdzie grubość linii jest wartością umowną, a linie przedstawiają krawędzie wyidealizowanego przedmiotu, chociaż sposób jego postrzegania może być inny niż w malarstwie.

Barwa i odcień w malarstwie mają równie ogromne znaczenie, jak ton i rytm w muzyce. To, jakie wartości kolorów postrzegamy, jest w dużej mierze subiektywne, natomiast barwy każdy człowiek odczuwa psychologiczny wpływ kolorów, choć wpływ taki zależy od kultury. Na Zachodzie kolor czarny wiąże się z żałobą, na Wschodzie natomiast funkcję tę pełni kolor biały. Istnieje wiele różnych teorii barw, autorstwa malarzy, teoretyków sztuki, pisarzy i naukowców, takich jak Goethe, Kandinskij, czy Newton. Same słowa odnoszące się do kolorów zawsze zawierają w sobie uogólnienia – na przykład słowo "czerwony" odnosi się do szerokiego zakresu odcieni czystej barwy czerwonej w obrębie światła widzialnego. Nie istnieje żaden system symboli, który pozwalałby określać poszczególne barwy tak dokładnie, jak symbole nut w muzyce (C, C#, itd.). W oczach malarza barwy nie dzielą się po prostu na podstawowe i pochodne (proste i złożone), takie jak czerwony, niebieski, zielony, brązowy, itp. W praktyce malarskiej używa się barwników, tak więc dla artysty "niebieski" może oznaczać każdy z wielu odcieni, takich jak ftalocyjan, błękit paryski, indygo, kobaltowy, ultramaryna, etc. Techniki malarskie nie opierają się raczej na znaczeniu psychologicznym czy symbolicznym barw. Kolory składają się jedynie na część potencjalnie wynikającego z ogólnej zawartości malowidła psychologicznego odbioru obrazu. Oznacza to, że percepcja dzieła malarskiego jest procesem wysoce subiektywnym. Analogiczne podobieństwo między sztuką malarską a muzyką jest bardzo wyraźne – ton muzyczny (na przykład "C") odpowiada natężeniu światła w malarstwie, "odcień" odpowiada muzycznej dynamice, a specyfika barw obrazu przypomina barwę tonu instrumentu muzycznego – pomimo iż wartości te nie tworzą melodii muzycznej, wpływają na jej odbiór.

Rytm jest w malarstwie elementem równie ważnym jak w muzyce. Rytm możemy zdefiniować jako przerwę w obrębie danej jednostki (sekwencji). Przerwa ta pozwala na włączenie się sił twórczych i dodaje coś nowego – formę, melodię, czy barwę. Forma, tak jak każdy inny rodzaj informacji zawartej w dziele sztuki, ma w jego odbiorze ogromne znaczenie i bezpośrednio wpływa na wartość estetyczną obrazu. Wynika to z faktu, że wartość estetyczna zależy od wyniku działania wielu czynników – innymi słowy, nieskrępowanie (poruszania się) percepcji wywołuje wrażenie piękna. Wolny przepływ energii, zarówno w sztuce jak i w innych formach "techne", wpływa bezpośrednio na wartość estetyczną dzieła.

Współcześni twórcy poszerzają zasób technik malarskich o nowe sposoby wyrazu, takie jak kolaż, który zaczęto stosować w epoce kubizmu i którego nie można właściwie uznać za technikę malarską w znaczeniu tradycyjnym. Niektórzy nowocześni malarze korzystają z nowych materiałów, takich jak piasek, cement, słoma, czy drewno, ze względu na ich fakturę. Przykładem takiej praktyki są dzieła Jeana Dubuffeta i Anzelma Kiefera. (Coraz większa grupa malarzy korzysta z techniki komputerowej umożliwiającej malowanie na płótnie cyfrowym, przy użyciu programów takich jak Photoshop, Painter i wielu innych. Obrazy te można później przenieść na prawdziwe płótno).

W 1829 roku powstała pierwsza fotografia. W ciągu drugiej połowy dziewiętnastego wieku techniki fotograficzne stopniowo ulepszano, a wraz z ich upowszechnieniem, zmalała na znaczeniu odwieczna funkcja malarstwa jako sposobu uchwycenia śladu przemijającej rzeczywistości. W obrębie wielu nurtów w sztuce powstałych w początkach dwudziestego wieku miejsce renesansowego widzenia świata zajmowały kolejno: impresjonizm, post-impresjonizm, fowizm, ekspresjonizm, kubizm i dadaizm. Ewolucja malarstwa wschodniego i afrykańskiego posuwała się jednak innym tokiem i nie wpływały na nią owe przemiany nurtów artystycznych.

Sztuka nowoczesna i współczesna odchodzi od pierwotnej funkcji malarstwa, jako rzemiosła i medium uwieczniania historii, w stronę konceptu i idei, co w latach sześćdziesiątych spowodowało pojawienie się opinii, że malarstwo, jako poważne medium wyrazu artystycznego, przestało już istnieć. Nie powstrzymuje to jednak obecnie żyjących artystów od zajmowania się malarstwem. Nieprawdziwość opinii, jakoby malarstwo jako dział sztuki dobiegło końca, udowadnia żywotność i różnorodność formy malarskiej, którą obserwujemy w 21. wieku. Obrazy tworzone obecnie charakteryzuje idea pluralizmu, jako odbicie czasów, gdzie trudno o jednomyślność (co nie powinno być uznawane za stan negatywny). Dominuje zasada "wszystko wolno". Każda droga osiągnięcia wyrażenia artystycznego znajduje obecnie swoich pionierów, co daje początek wielu wspaniałym, ważnym dziełom sztuki, których wartość często osądza rynek.

Malarstwo ostrych konturów, abstrakcja geometryczna, sztuka przywłaszczenia, hiperrealizm, fotorealizm, ekspresjonizm, minimalizm, abstrakcja liryczna, popart, op-art, ekspresjonizm abstrakcyjny, malarstwo barwnych płaszczyzn (color field painting), malarstwo monochromatyczne, neoekspresjonizm, kolaż, malarstwo intermedialne, asamblaż, grafika komputerowa, malarstwo postmodernistyczne, malarstwo neodadaistyczne, malarstwo eksperymentujące z płótnami o niestandardowym kształcie, murale o tematyce ekologicznej, tradycyjne malarstwo postaci, pejzaży i portretów, czy animacja malarska wykorzystująca warstwy szkła, to wybrane tradycyjne oraz nowożytne kierunki w malarstwie spotykane w 21. wieku.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zielonahela



Dołączył: 14 Kwi 2008
Posty: 901

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 12:55    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Historia malarstwa
Najstarsze malowidła, których wiek niektórzy historycy szacują na 32.000 lat, znajdują się w Jaskini Chauveta we Francji. Wykonano je za pomocą ochry i czarnych barwników, a przedstawiają one konie, nosorożce, lwy, bawoły, mamuty i ludzi, często w trakcie polowania. Malowidła jaskiniowe znaleźć można na całym świecie, na przykład we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Chinach, Australii, Indiach, itp.
W kulturze Zachodu najczęściej spotykanymi technikami są malarstwo olejne i akwarelowe. Można znaleźć tutaj wiele tradycji dotyczących sposobu wykonania i tematu dzieła. Najpopularniejszą techniką w malarstwie wschodnim przez wieki było malowanie za pomocą tuszu. Tradycje malarskie Wschodu nie ustępują różnorodnością i głębią zachodnim.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zielonahela



Dołączył: 14 Kwi 2008
Posty: 901

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 12:58    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Estetyka i teoria malarstwa
Estetyka, zwana "nauką o pięknie", leżała w centrum zainteresowań takich osiemnastowiecznych i dziewiętnastowiecznych filozofów jak Kant czy Hegel. Filozofowie klasyczni, jak Platon i Arystoteles, także tworzyli teorie sztuki, a także konkretne teorie malarstwa; Platon w swoich dziełach nie podchodził do malarzy (ani rzeźbiarzy) z szacunkiem, twierdząc, że obraz nie jest wstanie oddać prawdy i stanowi jedynie kopię rzeczywistości (cień w świecie idei), a malarstwo to zwykłe rzemiosło, podobne do szewstwa czy kowalstwa. W czasach Leonarda da Vinci, malarstwo lepiej już oddawało prawdę, niż sztuka wizualna starożytnej Grecji. Da Vinci miał wobec niego inny stosunek, który wyrażało powiedzenie "Pittura est cousa mentale" (malarstwo to rzecz umysłu). Kant w swoich dziełach wprowadził rozróżnienie pomiędzy pięknem a wzniosłością i był zdecydowanym zwolennikiem piękna. Pomimo iż rozróżnienie to nie odnosiło się wyłącznie do malarstwa, pojęć tych używali później malarze, tacy jak Turner i Caspar David Friedrich.

Hegel uznawał, że próba dojścia do uniwersalnego pojęcia piękna jest z góry skazana na niepowodzenie, a w jednym ze swoich esejów nazwał Malarstwo jedną z trzech sztuk "romantycznych", obok Poezji i Muzyki, z uwagi na jego symboliczne, wysoce intelektualne aspekty. Do malarzy, którzy opracowali własne teorie malarstwa, należą Kandinskij i Paul Clee. Kandinskij twierdził, że malarstwo ma wartość duchową i łączył barwy podstawowe z podstawowymi uczuciami i pojęciami, podobnie jak niegdyś Goethe i inni pisarze.

Ikonografia to dziedzina badań koncentrująca się na treści obrazów, bardziej niż na ich stylu. Erwin Panofsky, podobnie jak inni historycy sztuki, w analizie stara się wpierw zrozumieć to, co obraz przedstawia, następnie odcyfrować znaczenie tych treści w oczach odbiorcy z epoki, w której powstał obraz, aby w końcu zanalizować szersze, kulturowe, religijne i społeczne znaczenie dzieła.

W roku 1890 malarz paryski Marice Denis wypowiedział sławne zdanie: "Pamiętajcie, iż obraz, pierwej niż koniem, nagą kobietą, czy częścią jakiejś historii, jest płaszczyzną pokrytą określonym zestawieniem barw." [2] W podobnym duchu, wiele nowych nurtów w malarstwie powstałych w wieku dwudziestym zwróciło się w stronę refleksji nad techniką malarską, a nie światem zewnętrznym i przyrodą, na których skupiała się sztuka malarska wieków poprzednich. Jedno z najnowszych podejść teoretycznych do malarstwa znaleźć można w książce malarza Juliana Bella p.t. What is Painting? (pol. "Czym jest malarstwo?"), gdzie autor rozważa historię rozwoju twierdzenia, iż malarstwo wyraża uczucia i idee [3] W książce Mirror of the World Bell pisze: “Celem istnienia dzieła sztuki jest uchwycenie i zatrzymanie na sobie uwagi; celem istnienia historii sztuki jest porwanie uwagi w podróż autostradą zbudowaną na zgliszczach siedzib wyobraźni."
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zielonahela



Dołączył: 14 Kwi 2008
Posty: 901

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 13:01    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Techniki malarskie
Farby dzielimy zwykle według medium, w którym zanurzony lub zawieszony jest barwnik, co wpływa na ogólną charakterystykę użycia danej farby, w obrębie parametrów takich jak lepkość, mieszalność, rozpuszczalność, czas schnięcia, itp.

Przykłady:

* Farba akrylowa
* Emalia
* Farba enkaustyczna (woskowa)
* Farba używana w technice freskowej
* Gwasz
* Tusz
* Farba olejna
* Farba olejna rozpuszczalna w wodzie
* Pastele suche
* Pastele olejowe
* Farba w sprayu (graffiti)
* Tempera
* Akwarele
* Laser
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Szymon



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 226

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 13:05    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Style malarskie
Terminu “styl" używa się w dwóch znaczeniach. Może on oznaczać charakterystyczne dla danego twórcy elementy wizualne, techniki i metody, albo szkołę lub nurt w malarstwie, z którym wiązany jest dany artysta. Przynależność malarza do danej szkoły lub grupy może oznaczać, że w rzeczywistości związany był on z konkretną grupą twórców, bądź też fakt, że analizy historyków sztuki umieszczają jego dzieła w kategorii określonego stylu. W analizach akademickich malarstwa współczesnego odchodzi się od pojęcia stylu, choć wciąż spotyka się je często w kontekście potocznym.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Szymon



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 226

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 13:07    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Rysunek
Rysunek — kompozycja linii wykonana na płaszczyźnie, polegające na nanoszeniu na powierzchnię walorów wizualnych przy użyciu odpowiednich narzędzi. Także dział sztuk plastycznych.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Szymon



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 226

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 13:09    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Narzędzia i techniki rysunkowe
Narzędziem rysunkowym może być wszystko co pozostawia ślad na płaszczyźnie. Do najbardziej popularnych należą: ołówek, węgiel, tusz rozprowadzany przy pomocy pędzla lub patyka, sangwina, mazak, pastel, kredka, piórko, gumka, kreda, palec.
Techniki rysunkowe biorą często nazwy od narzędzi, którymi są wykonywane. Czyli będą to odpowiednio: ołówek, węgiel, tusz lawowany, rysunek pędzlem, rysunek patykiem itd.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Szymon



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 226

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 13:10    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Termin i próby definicji
W starożytnej Grecji początkowo rysowanie, malowanie i pisanie określano jednym słowem - graphein (od nazwy przyrządu rysunkowego). Później słowo to zyskiwało różne odmiany, jednakże to co było związane z rysowaniem odnosiło się zawsze do słowa grapho (np. skiagraphe - rysunek perspektywiczny). Rzymianie początkowo posługiwali się greckim pojęciem graphis (takiego słowa używał Witruwiusz). Potem słowo linea zaczęto rozumieć jako linię lub kreskę i stąd u Pliniusza pojawia się termin pictura linearis. Disegno używane w renesansie jest formą dawniejszego słowa disigno, pochodzącego z kolei od signo - znak. Średniowieczna łacina na określenie m.in. rysunku stosowała wieloznaczne terminy imago lub figura. W Bizancjum język związany z rysowaniem był bardzo bogaty. Była to rozwinięta wersja terminologii greckiej. Najbardziej ogólnym pojęciem było diagrapsas (dosłownie: powstałe w wyniku rysowania lub ciągnięcia linii). W językach słowiańskich termin rysunek stał się powszechny w XVI w. Wcześniej w użyciu były słowa kreska i pisanie oraz ich odmiany.

Zasadniczo terminy oznaczające rysunek powstawały wg dwóch formuł, w zależności od tego jak pojmowano sam rysunek. Był on więc albo tym, co powstawało w wyniku czynności rysowania ostrym narzędziem (np. greckie graphein), albo czymś co posiada linie (np. łacińskie pictura linearis). Z nich wykształciło się pojęcie trahere, które definiowało rysunek jako efekt wyciągania linii i którego wpływ można obserwować w wielu językach europejskich. Popularne disegno oznacza coś, co ma w sobie głębszy zamysł. Na wschodzie Europy ważnym dla określenia rysunku był fakt oddzielania od siebie dwóch stref (kreska).
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Szymon



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 226

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 13:13    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Historia rysunku
Już Pliniusz doceniał umiejętności rysunkowe mistrzów greckich:
Według oświadczeń malarz Parrazjos zdobył pierwsze miejsce w prowadzeniu konturu, na którym polega cała doskonałość obrazu. Malowanie bowiem ciała i powierzchni przedmiotów wymaga wprawdzie dużej sztuki, ale w tej dziedzinie wielu malarzy zyskało sławę; natomiast zakreślanie konturów ciał i ujmowanie malowidła w pewne ramy — to udaje się rzadko.

Sztuka bizantyjska
Bizantyjscy artyści w IX i X w. stopniowo rozwijali zapomnianą przez pewien okres sztukę rysunku. Wieki XI—XV są już czasem wielkiej popularności tej techniki, przede wszystkim w miniatorstwie.

Renesans
W renesansie rysunek służył do precyzowania zamysłu twórcy. Malarstwo, rzeźba i architektura były określane wspólnym terminem arti del disegno, czyli sztuki rysunkowe. Włoskie słowo disegno oznaczało pomysł, koncepcję, ale także rysunek. Cennino Cinnini jeszcze w XIV w. oddzielił disegnare od colorire, dzięki czemu rysunek uzyskał pewną niezależność. Leone Battista Alberti w swoim traktacie O malarstwie (1435) wyodrębnił w malarstwie trzy dziedziny: disegno, invenzione i colorito. Lorenzo Ghiberti w swoich Commentarii pierwszy zauważył, że rysunek jest podstawą różnych sztuk. Wszyscy komentatorzy sztuki tamtych czasów zgadzali się co to tego, że rysunek jest nieodłączną częścią udanego dzieła. Michał Anioł miał podobno powiedzieć:
"Umiejętność rysunku jest źródłem i istotą samego malarstwa, rzeźby i architektury i wszelkiego przedstawienia podpadającego pod zmysły (...). Rysownik, który stanie sie panem tej umiejetności, ma w rękach skarb nieoszacowany."
O wartości rysunków jako takich świadczy fakt, iż w 1479 r. Gentile Bellini podarował sułtanowi tureckiemu księgę rysunków swojego ojca, Jacopo Bellini. Jednakże kolekcjonowanie dzieł sztuki tego rodzaju nie było rozpowszechnione. Traktowane były one raczej jako przygotowanie do dzieł malarskich. To utylitarne podejście miało ulec zmianie po wystawie we Florencji w 1504 r. prezentującej kartony Michała Anioła i Leonarda da Vinci, chociaż i wcześniej zdarzało się, iż któreś z dzieł rysunkowych było szczególnie wyróżniane. Przykład może stanowić postawa Izabeli d'Este, która ok. 1500 r. sprowadziła do kolekcji w Mantui swój rysunkowy portret autorstwa Leonarda. Domenico Campagnola, działający od lat 20. XVI w. w Wenecji, sygnował swoje pejzaże rysowane piórkiem, z czego można wnioskować iż uznane zostały za samodzielne dzieła.
W 1563 r. z inicjatywy Giorgio Vasariego we Florencji została utworzona Accademia del disegno (Akademia rysunku). Jej patronem został Michał Anioł, który zmarł w 1564. Na grobie tego rzeźbiarza, malarza i architekta umieszczono znak w postaci trzech nachodzących na siebie kół. Miały one ilustrować propagowaną przez niego tezę, że źródłem tej wszechstronności był rysunek (disegno).
Akademia uczyła rysować z natury jak też poprzez kopiowanie dzieł mistrzów. Dodatkowo program wzbogacały zagadnienia związane z anatomią, proporcjami, perspektywą oraz teoria. W ślad za nią powstawały inne akademie, w których główną ideę stanowiło disegno.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomasz



Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 413

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 13:20    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Grafika
Grafika — jeden z podstawowych obok malarstwa i rzeźby działów sztuk plastycznych. Obejmuje techniki pozwalające na powielanie rysunku na papierze lub tkaninie z uprzednio przygotowanej formy.

Zależnie od funkcji rozróżniamy grafikę artystyczną zwaną też warsztatową oraz grafikę użytkową zwaną też stosowaną.

Grafika artystyczna (warsztatowa) wyróżnia się skupieniem w rękach artysty całego procesu twórczego od projektu przez wykonanie matrycy do wykonania odbitek — rycin, które mają wartość oryginalnych dzieł sztuki. Ilość odbitek uzyskanych z jednej płyty zależy od techniki.

Grafika użytkowa to dziedzina grafiki i drukarstwa artystycznego służąca celom użytkowym. Związana jest z rynkiem wydawniczym i reklamą. Grafika użytkowa obejmuje plakat, ilustracje, druki okolicznościowe, magazyny, gazety, znaczki pocztowe, banknoty, ekslibrisy i liternictwo.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Tomasz



Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 413

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 13:22    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Podział technik graficznych
Techniki graficzne dzielone są na grupy ze względu na rodzaj matrycy — materiał, z którego jest zrobiona i sposób jej opracowania. Istnieją trzy podstawowe grupy.

1. techniki druku wypukłego polegają na żłobieniu w matrycy linii i płaszczyzn, które mają pozostać nie wydrukowane — na odbitce ślad pozostawią wypukłe części formy drukowej; są to m.in. drzeworyt, linoryt, gipsoryt, cynkografia (cynkotypia), fleksografia, korkoryt;

2. techniki druku wklęsłego polegają na żłobieniu lub trawieniu w matrycy linii i płaszczyzn, które odbiją się na papierze:

* techniki suche: miedzioryt, staloryt, suchoryt, ceratoryt, kamienioryt, sucha igła, mezzotinta;
* techniki trawione: akwaforta, akwatinta, miękki werniks, odprysk, heliograwiura, fluoroforta;
* techniki metalowe — te z technik suchych i trawionych, które do wykonania matrycy wykorzystują metalową płytkę;

3. techniki druku płaskiego polegają na takim spreparowaniu matrycy, aby część nie pokryta rysunkiem była odporna na przyjmowanie farby drukarskiej; zaliczamy do nich: litografię, algrafię, cynkografię (cynkotypię), monotypię.

Poza tymi trzema grupami istnieje jeszcze druk sitowy oraz druk cyfrowy. Pierwszy różni się od technik z ww. grup tym, że farba jest przetłaczana przez matrycę, a wykorzystywany jest w technice serigrafii. Druk cyfrowy natomiast, w odróżnieniu od reszty, nie wymaga użycia formy drukowej.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zielonahela



Dołączył: 14 Kwi 2008
Posty: 901

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 13:38    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Rzeźba
Rzeźba - jedna z dyscyplin zaliczanych do sztuk plastycznych. Odróżnia ją od malarstwa i grafiki trójwymiarowość. Rzeźby są gł. wykonane do oglądania dookólnego, a rzadziej np. do spoglądania na nie z góry czy z dołu. Oprócz tych cech rzeźba może posiadać fakturę (w zależności od użytego materiału) lub kolor (tzw. rzeźba polichromowana). Może być również klasyfikowana ze względu na swoją skalę (np. miniaturowa lub monumentalna). W dawnych wiekach ukształtowały się niezwykle skomplikowane techniki tworzenia rzeźby.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
zielonahela



Dołączył: 14 Kwi 2008
Posty: 901

PostWysłany: Sro Wrz 30, 2009 13:41    Temat postu: Galeria prac plastyków www.plastycy.eu Odpowiedz z cytatem

Klasyfikacja
Istnieje wiele sposobów klasyfikacji rzeźby, m.in.:

* rzeźby pełne
* płaskorzeźby – reliefy

Ze względu na liczbę przedstawionych postaci:

* wolno stojące (pojedyncze)
* grupowe

Ze względu na temat dzieli się je z kolei na:

* przedstawiające m.in.:
- antropomorficzne
+ pełnofigurowe - posąg
+ popiersia
+ głowy
- zoomorficzne
+ np. zwierzęta rzeczywiste
+ zwierzęta fantastyczne
- floralne
- inne
* abstrakcyjne
* instalacje

Ze względu na funkcję można wyodrębnić m.in. następujące grupy:

* rzeźby dekoracyjne (np. popiersie Marszałka),
* rzeźby architektoniczne (np. płaskorzeźba w tympanonie starożytnej budowli),
* rzeźby kultowe (np. posąg Chrystusa lub Atena Partenos Fidiasza),
* rzeźby memoratywne, w tym:
- pomnikowe (np. Zygmunt III Waza na kolumnie),
- nagrobne.
_________________
nauka na keyboardzie impresariat stroiciel agencja artystyczna nauka na pianinie stomatolog
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Moja Rekomendacja Strona Główna » Luźne rozmowy na każdy temat Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Nauka gry na klarnecie w Częstochowie Stomatolog Częstochowa Impresariat Katalog branży artystycznej

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional